Perfekcjonizm

Perfekcjonizm, to:

🟡 dążenie do niedoścignionej doskonałości 

🟡 wyznaczanie sobie zawyżonych standardów (które z góry skazane są na brak możliwości zrealizowania ich) 

🟡 nadmierny samokrytycyzm, ocenianie siebie na tle innych, „lepszych”

🟡 przykładanie dużego znaczenia do opinii innych osób 

🟡 próby wykonania zadania najlepiej jak się da, czasami zaniedbując najważniejsze szczegóły, w myśl zasady „po co mam się starać, skoro nie będzie wystarczająco dobrze” lub z drugiej strony – „muszę robić wszystko, żeby było idealnie” 

Osoba, która wykazuje cechy perfekcjonizmu, może zaniedbywać swoje potrzeby psychiczne i fizyczne (np. potrzeby fizjologiczne), na rzecz wykonywania planu, dążenia do założonego celu kosztem siebie. Ponadto, perfekcjonizm często może wiązać się z prokrastynacją (odkładaniem działań na później), myślenia dychotomicznego („wszystko albo nic”), czy syndromu oszusta (o którym możesz przeczytać w poprzednich postach). 

Perfekcjonizm często wynika z przeszłości i doświadczanych porównań z innymi, np. „Dostałaś w szkole 4? A dlaczego nie 5? A Twoje koleżanki jaką ocenę dostały?”. Chociaż rodzice chcą jak najlepiej i tym samym pragną zmotywować dziecko do pracy… sami już wiecie jak jest 😉

Nie❗️ Psychoterapia psychodynamiczna skupia się na przyczynach dezadaptacyjnych zachowań, pracy nad wzorcami, schematami i wprowadzaniu bardziej sprzyjających zdrowiu działań. Podjęcie psychoterapii będzie pomocne w pracy nad perfekcjonizmem – jego przyczynami, objawami, skutkami. Wniesienie tego tematu do gabinetu to pierwszy krok ku zmianom. 

Jeśli chcesz umówić się na psychoterapię lub konsultacje psychologiczną, skontaktuj się: 

Tel. 883 444 516
E-mail: rudzinska.alicjaa@gmail.com

Scroll to Top